Tarczyca a cykl miesiączkowy – 3 rady jak ją wesprzeć

Tarczyca a cykl miesiączkowy

Tarczyca a cykl miesiączkowy.
Dobra praca tarczycy jest ważna, aby mieć zdrowy cykl miesiączkowy.

Dlaczego tarczyca jest królową hormonów? Bez wystarczającej ilości hormonów tarczycy, nasze ciało nie będzie dobrze funkcjonowało. Mając problemy z tarczycą, występuje wiele objawów, właściwie z każdego układu. Dzisiaj porozmawiamy o związku: tarczyca a cykl miesiączkowy. Poznasz 3 wskazówki jak wspierać pracę tarczycy.

Tarczyca a cykl miesiączkowy- czy wiesz jaki mają ze sobą związek?

Dlaczego tarczyca jest królową hormonów?

Twoje ciało składa się z komórek. Natomiast w każdej komórce w Twoim ciele, zachodzi ogromna ilość procesów biochemicznych. Jest to naprawdę niesamowite, jak dużo się dzieje w każdej z Twoich komórek.

Każda komórka dokładnie wie, co ma robić. Potrzebuje do tego odpowiednich składników odżywczych, w tym między innymi witamin, minerałów, węglowodanów, białka i tłuszczy. Jednak, aby ona mogła tego wszystkiego użyć i wykonywać swoją pracę potrzebuje hormonów tarczycy. Każda komórka w Twoim ciele, czyli między innymi komórka skóry, mózgu, kości, wątroby, jelit, układu nerwowego, płuc, serca potrzebuje hormonów tarczycy, aby sprawnie działać. Hormony tarczycy są jak paliwo napędowe

Dlaczego mając problemy z tarczycą występuje tak wiele objawów, właściwie z każdego układu?

Hormony tarczycy są potrzebne każdej komórce Twojego ciała. Bez wystarczającej ilości hormonów tarczycy nic nie będzie się działo. 

Mając mało hormonów tarczycy, komórki jelit nie będą mogły wykonać swojej pracy, czyli wchłonięcie witamin i minerałów, z suplementacji czy jedzenia. Może to wpłynąć na rozwinięcie niedoborów. 

W przypadku niedoczynności tarczycy mogą się pojawić zmiany skórne, między innymi trądzik. Dzieje się tak, ponieważ, może zostać osłabiona bariera hydrolipidowa, synteza kolagenu, czy też może zostać zaburzony mikrobiom skórny. 

Mając niewystarczającą ilość hormonów tarczycy, może pojawić się dysbioza jelitowa. Osłabiona praca komórek żołądka może się przyczynić do zmniejszonej ilości wydzielania kwasów solnego. Co z kolei przyczynia się do osłabionej bariery ochronnej przed bakteriami patogenami, a także ich przerostu. Jedną z częstszych objawów niedoczynności tarczycy są zaparcia. Mając za mało hormonów tarczycy, mięśnie w jelitach, które nadają tempo perystaltyki jelit, są osłabione. 

Możemy także często zauważyć przy słabo pracującej tarczycy, wypadanie włosów. Wiąże to się zarówno z niedoborem witamin jak i minerałów, przez osłabione wchłanianie w jelitach, a także z gorszym ukrwieniem mieszków włosowych. Natomiast puls i ciśnienie krwi w przypadku niedoczynności tarczycy jest bardzo często słaby.

Tarczyca a cykl miesiączkowy

Wszystkie objawy związane z cyklem miesiączkowym mogą wynikać z problemów z pracą tarczycy. Jeśli tarczyca słabo pracuje i mamy zbyt mało hormonów tarczycy może to się objawiać jako: 

  • brak owulacji,
  • obfite miesiączki, 
  • przewaga estrogenowa, 
  • bolesne miesiączki,
  • napuchnięcie, 
  • twarz jak półksiężyc, 
  • problemy z zajściem w ciążę. 

Każdy problem hormonalny dobrze jest zacząć od sprawdzenia pracy tarczycy. 

Jak rozpoznać, że masz problem z pracą tarczycy?

Dla mnie ważnym wyznacznikiem pracy tarczycy jest temperatura. Tarczyca ma bardzo dużo wspólnego z temperaturą ciała. W wielu przypadkach zdarza się tak, że zanim podniesie się poziom TSH, to temperatura jest już obniżona. Jest to dla nas znak, że praca tarczycy jest zaburzona i występuje subkliniczna niedoczynność tarczycy. Oznacza to, że teoretycznie wyniki są w porządku, ale występują objawy niedoczynności tarczycy. 

Mierzenie temperatury to jest badanie, w które raz zainwestujesz około 20 zł, czyli tyle ile kosztuje termometr i możesz stale monitorować pracę tarczycy. W przypadku niewystarczającej ilości aktywnych hormonów tarczycy i obniżonej pracy tarczycy temperatura Twojego ciała będzie obniżona. Polecam termometr owulacyjny z firmy Microlife. 

Wprowadzając wskazówki wspierające pracę tarczycy, które zaraz Ci przedstawię, będziesz mogła zauważyć ogromną różnicę w temperaturze. Twoja temperatura może wzrosnąć, a Ty wreszcie przestaniesz odczuwać zimno. 

Tarczyca a temperatura ciała

Praca każdej komórki jest zależna od hormonów tarczycy. Natomiast w czasie tej intensywnej pracy, komórki produkują dużo energii, która jest wykorzystywana do różnych procesów w naszym ciele. Część z tej energii jest wydzielana w postaci ciepła, aby utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. 

Podsumowując wystarczająca ilość hormonów tarczycy, daje nam właściwą pracę komórek i co za tym idzie odpowiednią temperaturę ciała. Dobrze, aby temperatura ciała utrzymywała się przez większość czasu powyżej 36.2-36.3, w fazie folikularnej, od miesiączki do owulacji. 

3 wskazówki, które pomogą Ci wesprzeć pracę tarczycy

1. Jod

Jod to jest podstawowy składnik tarczycy. Tarczyca wykorzystuje jod do produkcji hormonów. 

Być może boisz się jodu. Rozumiem to, ponieważ ja również byłam w takim miejscu. Ukończyłam studia farmaceutyczne, gdzie wpojono mi przekonanie, że przy niedoczynności tarczycy nie powinno się suplementować jodu. Natomiast w miarę zdobywania doświadczenia i dziesiątek zleconym badań  jodu z dobowej zbiórki moczu, przez kobiety, z którymi współpracowałam, zauważyłam ogromne niedobory tego pierwiastka. Tylko jedna osoba, której zleciłam to badanie, miała odpowiedni poziom jodu. 

Nie rozumiem, skąd to przekonanie, że jod jest niebezpieczny, a jego wystarczającą ilość zapewni sól jodowana. Niedobór jodu w Polsce jest bardzo powszechny. 

Jeśli ostrożnie podchodzisz do tematu jodu i jego suplementacji, to polecam Ci zrobić badanie jodu z dobowej zbiórki moczu. To jest najbardziej miarodajne badanie. Niestety należy do tych droższych. Natomiast jeśli nie zrobisz sobie badania, to na spokojnie bezpieczna będzie suplementacja do 500 mikrogramów przy Hashimoto, a w innych przypadkach nawet do kilku miligramów. Zwłaszcza gdy masz niedoczynność tarczycy, objawy niedoczynności tarczycy lub niską podstawową temperaturę ciała. 

Jod nie uszkodzi nam tarczycy. Jeśli mamy niedobór jakiegoś pierwiastka, dlaczego jego uzupełnienie miałoby wpłynąć negatywnie na nasze zdrowie? Zwłaszcza że jest to podstawowy składnik tarczycy. 

Podstawowe dawki jodu znajdziesz w preparacie jodek potasu Aliness lub Ostrovit, a większe dawki w Iodoral lub płynie Lugola, ale ma on okropny smak. 

2. Zadbaj o wątrobę.

Tarczyca znajduje się u podstawy Twojej szyi. Produkuje hormony, które nie są aktywne. Aby zostały zaktywowane, większość z nich dociera do wątroby, a część do jelit. 

Większość hormonów tarczycy zostaje zaktywowana w wątrobie. To właśnie aktywne hormony tarczycy są potrzebne każdej Twojej komórce do pracy. Stąd ważne będzie wsparcie wątroby dla dobrej pracy tarczycy. 

Natomiast, aby wątroba aktywowała w optymalny sposób hormony tarczycy, potrzebuje do tego dobrych warunków. Czyli takich warunków, w których nie dokładamy jej pracy.

Przerwy między posiłkami/ post przerywany

W przypadku gdy robisz długie przerwy między posiłkami (powyżej 4 godzin), zjadasz późno śniadanie (powyżej godziny od obudzenia się) lub robisz długi post nocny (powyżej 12 godzin), Twoje ciało nie ma już z czego korzystać jako źródło energii do działania. Ponieważ przez ten czas zużyje cały zapas, zwłaszcza węglowodany, które są trawione dość szybko. Węglowodany są podstawowym paliwem dla Twoich komórek. W momencie jak Twoje ciało zużyje wszystkie węglowodany, spada poziom cukru we krwi, co jest znakiem, dla ciała do wysłania hormonów stresu, aby podnieść poziom cukru we krwi. Po pierwsze będzie to powodowało stres dla Twojego ciała, ale także obciążało wątrobę. Dzieje się tak, ponieważ hormony stresu pobudzają proces glukoneogenezy, który zachodzi w wątrobie.

Glukoneogeneza w uproszczeniu jest to proces wytwarzania węglowodanów (cukru) od zera w wątrobie. W zasadzie to niecałkowicie od nowa tylko z Twoich mięśni.

Utrzymanie stabilnego poziomu cukru we krwi jest jedną z ważniejszych funkcji w Twoim ciele, ponieważ za niski poziom cukru jest zagrożeniem dla Twojego zdrowia. Będzie to dla Twojego ciała ważniejsze niż aktywacja hormonów tarczycy. Mała ilość aktywnych hormonów tarczycy i temperatura ciała będą się zmniejszać. Zostało to również udokumentowane w badaniach, że w przypadku zastosowania postu przerywanego, poziom aktywnych hormonów tarczycy spada. Dlatego dla lepszej aktywacji hormonów tarczycy w wątrobie ważne jest, aby robi przerwy między posiłkami nie dłuższe niż 3-4 godziny oraz krótszy post nocny. 

Jednym ze znaków, że Twoje przerwy między posiłkami są zbyt długie, będzie to, że często wybudzasz się w nocy. 

3. Eliminacja estrogenów

Działania wspierające eliminację estrogenów będą wspierać tarczycę. Estrogeny działają antytarczycowo, a tarczyca antyestrogenowo. 

Można mieć zbyt dużo estrogenów, nawet jeśli Twoje wyniki badań na to nie wskazują. Dzieje się tak, ponieważ estrogeny mogą kumulować się w tkankach. 

Objawy przewagi estrogenowej łączą się z objawami niedoczynności tarczycy, mogą być wręcz identyczne. Ponieważ estrogeny zmniejszają ilość hormonów tarczycy i ich aktywację. Jednocześnie tarczyca nasila eliminację estrogenów i zmniejsza wrażliwość na estrogeny. 

Jak wesprzeć eliminację estrogenów: 

  • surowa marchewka– wiąże estrogeny na poziomie jelit. Estrogeny są wydalane z kałem i często się zdarza, zwłaszcza w zaburzeniach żołądkowo- jelitowych, że estrogeny są reaktywowane z powrotem przez bakterie w jelicie. Natomiast surowa marchewka, a właściwie błonnik z surowej marchewki, temu zapobiega. Oprócz tego surowa marchewka będzie zmniejszać stany zapalne, poprzez zmniejszenie lipopolisacharydów bakteryjnych, które działają prozapalnie. Marchewka, która wspiera tarczycę poprzez eliminację estrogenów, musi być surowa, możesz ją ewentualnie zetrzeć na tarce. Nie będzie działała jeśli będzie zblendowana lub ugotowana czy pieczona. 

TIP na jedzenie surowych marchewek: przygotuj sobie za jednym razem porcję na kilka dni. Gotową już do zjedzenia marchewkę, zalej wodą i przechowuj w lodówce. Dzięki temu będzie chrupiąca i nie zwiędnie. 

Zapraszam Cię do wypełnienia Hormonalnego Quizu! TUTAJ

Dzięki wypełnieniu quizu dowiesz się, z którą fazą cyklu masz największy problem w tym momencie oraz odkryjesz 3 spersonalizowane rozwiązania. Po odsłuchaniu nagrań będziesz wiedziała, jak te wskazówki pomogą Ci uregulować daną fazę cyklu i ogólnie cały cykl miesiączkowy. 

Quiz jest dla Ciebie jeśli zmagasz się z jakimkolwiek problemem hormonalnym, który wpływa na Twój cykl miesiączkowy. Wszystko, co sprawia, że Twój cykl miesiączkowy jest dla Ciebie trudem albo jeśli w ogóle nie istnieje, ponieważ aktualnie nie masz miesiączki. 

Kim jestem?

Cześć, mam na imię Kasia i pomagam kobietom osiągnąć równowagę
hormonalną – tj. zrozumieć swoje hormony i działać w zgodzie z nimi.
Obecne standardy tzw. leczenia (maskowania objawów) zaburzeń
hormonalnych u kobiet, nie adresują ich przyczyny. Z gabinetów
ginekologicznych, endokrynologicznych, kobiety wychodzą często
przerażone, pełne obaw, z poczuciem jakby został na nie wydany
wyrok i że “tak już musi być, taka Pani uroda”. Być może też tego
doświadczyłaś? Jeśli tak… przykro mi.
Tymczasem problemy hormonalne są problemami, które DA SIĘ
rozwiązać, adresując ich przyczynę. Nawet jeśli wydaje Ci się, że
jesteś “beznadziejnym przypadkiem”.
W materiałach, które tworzę dla kobiet – łączę wiedzę, którą zdobyłam
jako mgr farmacji, lic. dietetyczka kliniczna, Holistic Coach czy
w trakcie certyfikacji na Functional Medicine Practicioner. Pomagam
z dystansem spojrzeć na swoje problemy, przeanalizować sytuację,
wziąć odpowiedzialność za swoje zdrowie i stawiać świadome,
spokojne kroki, dzięki którym kobiety osiągają równowagę
hormonalną w naturalny sposób.